
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1  
YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  L
 
a

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 yulaw@eunet.yu
wyers’ Committee for Human Rights 

444 25; e-mail  
www.yucom.org.yu 

 

 

 
Support for this Project is provided by the Federal 
Republic of Germany  
within the framework of the Stability Pact for 
South-Eastern Europe. 

    B U L L E T I N 
    December 2006                                                                                                    
                                                                                                                          
                   YUCOM 



REPORT ON DISCRIMINATION IN MEDIA 
 

PRODUCED WITHIN THE REAL------IZATION OF YUCOM’s PROJECT 
 

CAMPAIGN TO PROMOTE TOLERANCE AND STOP RACISM 
that will comprise promotion of measures and practices needed to be introduced by state organs in order to fight discrimination against ethnic minorities 
and refugees, discrimination based on the ground such of sex, race, colour, social origin, genetic features, language, religion or belief, political or any other 

opinion, property, birth, disability, age or sexual orientation.  
 
 
     Lawyers Committee for Human 
Rights has, during the period of 12 
months, and within the realization 
of its’ Campaign to promote 
tolerance and stop racism project, 
realized a research focused on the 
implementation of media laws 
(Public Information Law, adopted 
in 2003, and Broadcasting Law, 
adopted in 2002), in their parts that 
concern promotion of tolerance 
and ban discrimination and hate 
speech.  
      During the course of this 
research, YUCOM has consulted 
both Public Information and 
Broadcasting Law, as well as the 
Law on Criminal Procedures, in 
order to use their provisions that, 
even if incomplete, provide 
mechanisms that promote tolerance 
and sanction hate speech in public 
discourse. On the very beginning 

of the project it was obvious that 
there exists a certain level of 
reluctance of state organs, public 
prosecutors, and even media 
associations, to try to implement 
above mentioned laws, primarily 
out of fear of misunderstanding the 
usage of these laws as single-
mindedness, totalitarism, and 
prohibition of the right to freedom 
of speech. 
     In addition, YUCOM has based 
this analysis on comparative 
research and usage of values and 
standards of European Court of 
Human Rights (ECHR), on 
relevant European 
recommendations and resolutions 
set in this area, and on Declaration 
of International Federation of 
Journalists (IFJ) on Principles of 
Conduct in Journalism. 

 

     The very beginning of this 
research was marked by 
identification of three basic 
problems that should be 
addressed during the course of 
its’ realization: 1) obstruction 
and ignorance of courts; 2) 
negative media campaign and 
negative reactions to attempts of 
implementation of mechanisms 
for promotion of tolerance; 3) 
disregard of electronic media to 
act upon their legal obligations.  
 

 
TWO EXAMPLES 

OF PROMPT REACTION OF   
RELAVANT INSTITUTIONS 
 
     The realization of YUCOM’s 
research included sending a 
number of formal requests, 
initiating court procedures, and 

broadly using all the other 
mechanisms available in order to 
promote tolerance and stop 
discrimination. In only two of 
these cases YUCOM has managed 
to provoke a prompt reaction: 

  
      1. In the case of a plea filled 
against Čedomir Šoškić, editor in 
chief of a daily BORBA, in 
relation to the article published in 
his newspaper that contains serious 
libel against human rights activists. 
Immediately after the intervention 
from YUCOM, daily BORBA 
published a public apology, 
explaining that the editor in chief 
failed to stop publishing of a text 
that spreads intolerance and hate 
speech in his paper. After the 
apology has been published, 
YUCOM stopped all its’ actions, 
for we deemed that the purpose of 

2  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



the original intervention has been 
accomplished.  

 
     2. In the case of the press 
release and a petition sent to the 
Republican Broadcasting Agency 
(RRA), related to the broadcasting 
of an unknown large number of 
SMS messages on the (then 
existent) Third Channel of the 
National Broadcasting Corporation 
(RTS), with contents that, in 
various ways, spread intolerance 
and hate speech against non-
heterosexual population. In this 
case the RRA has reacted rapidly1, 

3  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu

                                                 

                                                 

1 It is important to remark here that the 
RTS’s Third Channel has been shut down 
during the period of realization of this 
research, which opens a question whether 
the RRA’s prompt reaction has been 
motivated by reasons different from those 
stated in its decision on Third Channel’s 
behavior. Namely, since RRA was, during 
this period, primarily occupied by the 
distribution of radio and TV frequencies, it 
is possible that YUCOM’s intervention has 
served to a purpose different from 
originally intended. The reason for this 
doubt lies in the fact that this was the only 
time RRA has reacted promptly on 
YUCOM’s request, although there were a 
number of similar petitions filled after this 
one, that concern bot RTS and other 
brodcasters with national frequency, where 
RRA did not answer in the same, prompt 

which also led directly to 
achievement of the goal of original 
intervention – the RTS Third 
Channel took care to stop 
broadcasting messages of offensive 
character towards various minority 
groups.  

PROBLEM No.1: obstruction   
and 

ignorance of courts 
 

     According to the Public 
Information Law, hate speech is 
very precisely forbidden (Articles 
38 and 39) as a ban on publishing 
or broadcasting of ideas, 
information, or opinions that 
spread discrimination, hatred, or 
violence against individuals or 
groups for the reason of their 
connection or lack of connection to 
particular race, religion, nation, 
ethnic group, gender, or for their 
sexual orientation; here, it is 
proscribed that it is irrelevant if by 
way of publication or broadcasting 
of this information any criminal 
action has been carried out. 
Furthermore, not only individuals, 
members of particular groups that 
are personally hurt by these kind of 

 
and energetic was, or, in most of the cases, 
has not answered at all. 

information are eligible to press 
charges against discrimination, but 
those are also all the organizations 
that have a goal to protect 
freedoms and rights of citizens. 
Any charge against authors of 
information and against editor in 
chief of publishing or 
broadcasting house can contain 
requests to ban republishing (or 
broadcasting) of this information, 
and to publish (or broadcast) 
court decision, when reached, 
with the costs covered by the 
accused. Here, it is prescribed 
that court procedures are to be 
carried out according to the Law 
on Civil Procedures. The 
experience of YUCOM’s Legal 
Team, after the realization of this 
research, shows that the initiation 
of court procedures for acts of 
discrimination, intolerance and 
hate speech, has not yet become 
practice in Serbian courts. 
Namely, it is obvious that the 
courts do not adequately act 
upon charges for intolerance and 
hate speech, which can results 
from the lack of knowledge on 
the issue, or as a result of 
obstruction of some kind, that, 
on the other side, can be 

motivated by illiteracy and bad 
administrative routine of the 
courts, or can be pure conscious 
and aimed for obstruction. 
 
     TABLE given bellow shows 
the statistics and overview of 
court cases initiated during the 
research period, by usage of 
Articles 38 and 39 of the Public 
Information Law.  
     This overview  additionally 
confirms conclusions given 
above.

 
www.yucom.org.yu 

 



     
 
 
 
 
 

Case name and/or Article title Date of lifting charges, relevant courts’ name, and 
description of the charges 

Overview of the procedure  
No. of court hearings held 
Complaints 

Procedures 
that followed 
complaints 

Conclusion 

1. YUCOM vs. Željko Vuković and Manojlo 
Vukotić, VECERNJE NOVOSTI daily 
Procedure No. 1577/06 
Article title: The boy and his puppy 
 
 
                     
 
 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 
 

06/12/2005  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The charge has been refused as legally 
inadequate, thus the merits have not even 
been discussed. 

22/09/2006  
 
The complaint 
has been 
submitted. 

No answer of court of second 
instance received. 

2. YUCOM vs. Manojlo Vukotić, VECERNJE 
NOVOSTI daily 
Procedure No. 932/06 
Article title: The movement of bold brains  
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 
 

16/12/2005  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The charge has been refused as legally 
inadequate, thus the merits have not even 
been discussed. 

19/05/2006 
 
The complaint 
has been 
submitted. 

No answer of court of second 
instance received. 

4  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



3. YUCOM vs. Slobodan Reljić, NIN weekly 
Procedure No. 1575/06 
Article title: The Other Serbia and victims of 
Serbian people 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 
 

25/01/2006  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade.  

The court of first instance has concluded that 
YUCOM has dropped the charges since 
YUCOM’s representatives never appeared in 
front of the court. YUCOM has never 
received any court appeal. 
The same court additionally decides that 
YUCOM should refund the costs of trial to 
the accused Slobodan Reljić. 

21/09/2006 
 
The complaint 
has been 
submitted.  
 

No answer of court of second 
instance received. 

4. YUCOM vs. Dragan J. Vučićević and Đoko 
Kesić, KURIR daily 
Procedure No. 2075/06 
Article title: Heil Vučo, Heil Čanak, Heil Kandić, 
Heil Matić 
 
CHARGES FOR  
HATE SPEECH 
 

16/12/2005  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade.  

The charge has been refused as legally 
inadequate, thus the merits have not even 
been discussed. 

22/03/2006 
 
The complaint 
has been 
submitted.  

No answer of court of second 
instance received. 

5. YUCOM vs. Čedomir Šoškić, BORBA daily 
Procedure No.  1071/05 
Publishing of a statement of Dragan Marković 
Palma 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 
 

27/12/2005  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The case ended with the public apology of an 
author, published in BORBA daily. 

 The charge has been removed 
after the apology published in 
BORBA daily.  

5  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



6. YUCOM vs. Ivan Čorbić, GLAS 
JAVNOSTY daily 
Procedure No. 1221/06 
Publishing of a statement of Dragan Marković 
Palma 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 

10/12/2005  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The charge has been refused by the court of 
first instance as legally inadequate, thus the 
merits have not even been discussed. 
The court of second instance has confirmed 
this ruling. 

21/03/2006 
 
The complaint 
has been 
submitted.  
  

Since the court of second instance 
has confirmed the ruling on 
refusal of the case for the reason 
of legal inadequacy, and since no 
other prescribed mechanisms 
exist which could be used in such 
kind of cases, the ruling of the 
court of second instance becomes 
valid and final. 

7. YUCOM vs. Tanja Kovačević, SRPSKI 
NACIONAL daily 
Procedure No. 2047/06 
Article title: Kandić, Vučo and Biserko are 
women with a problem.  
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 

06/02/2006  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The charge has been refused as legally 
inadequate, thus the merits have not even 
been discussed. 

16/06/2006 
 
The complaint 
has been 
submitted.  
 

No answer of court of second 
instance received. 

8.  YUCOM vs. Đoko Kasić, KURIR daily 
Procedure No. 931/06 
Article title: The Circus continues 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 

16/12/2005  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The complaint has been accepted. 
There were 5 court hearings held until now. 
  

  

6  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



9. YUCOM vs. Antonije Kovačević, KURIR 
daily 
Procedure No. 1574/06 
Article title: Four women riders of Apocalypse 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 

06/02/2006  
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

The complaint has been accepted. 
There were 2 court hearings held until now. 

  

10. YUCOM vs. Antonije Kovačević, KURIR 
daily 
Procedure No. 1574/06 
Article title: Ceda’s treason 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 

06/10/2006  
 
Charges submitted to the District Court in Belgrade. 
Charges request ban of republishing of stated article 
and obligation of publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 
The court has declared its’ lack of authority in 
relation to the place of transgression (publishing of an 
article). 
The charge was re-submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. 

   

11. YUCOM vs. Ljiljana Smajlović, 
POLITIKA daily  
Procedure No. 6724/06 
Article title: Looks like NATO 
 
CHARGES FOR HATE SPEECH 

11/09/2006 
 
The charge was submitted to the First Municipality 
Court in Belgrade. Charges request ban of 
republishing of stated article and obligation of 
publishing of the verdict. 
The charges are filled according to the provisions in 
Public Information Law, for hate speech. 

  It is disturbing that three months 
after the submission of charges 
nothing has happened, and the 
court has not acted in any way. 

 
 
 
 

7  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



     YUCOM’s experience from the 
cases shown in the Table is that the 
courts clearly try to find different 
ways to avoid processing charges 
for hate speech. In most of the 
cases the courts are refusing to 
even discuss the merits of charges, 
opting to turn them down using 
mostly unclear procedural 
arguments. This practice represents 
a problem in its essence, on one 
side, but also points to the 
additional problem that ordinary 
citizens might have if trying to 
protect their rights. Namely, all the 
cases listed have been processed by 
a team of highly specialized 
lawyers and attorneys at law, well 
trained in dealing with different 
legal obstacles in protection of 
human rights. Having that in mind, 
it is unclear how big are the 
chances of ordinary citizens and 
groups of citizens to protect their 
rights in a same way, when it was 
hard, almost impossible for 
YUCOM lawyers to do so.  
     It is interesting that one of our 
cases have already ended, since all 
the prescribed legal instruments 
have been used, and we were not 
able to even come to a hearing that 
would decide about the merits of a 

charge in case – whether the 
information published in the media 
has really violated the principle of 
prohibition for spreading and 
supporting intolerance of any kind. 
It is a case against the editor in 
chief of daily GLAS JAVNOSTI, 
Ivan Čorbić, related to the article 
“Be your own and respect others” 
(published January 16, 2006). In 
this article, a statement made by 
Dragan Marković Palma has been 
published, in which he calls human 
rights activists Sonja Biserko, 
Nataša Kandić, Sonja Liht and 
Biljana Kovačević-Vučo “women 
riders of Apocalypse”, and 
qualifies them as persons “troubled 
with hatred for Serbs”.  

8  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu

     The final conclusion whether 
the obstruction noticed is 
deliberate, and is realized by way 
of misuse of procedural arguments, 
or is caused by initial confusion of 
courts for the lack of developed 
practice in the area YUCOM will 
be able to give only when all the 
cases initiated are finished and 
decisions reviewed. 
 
 
 
 

PROBLEM No.2: negative media 
campaign and negative reactions 
to attempts of implementation of 

mechanisms for promotion of 
tolerance 

     
     The cases for hate speech 
initiated before Belgrade courts 
have provoked mainly negative 
media reaction, that is, most of the 
media have reacted negatively on 
the information that YUCOM is 
conducting such actions, which has 
furthermore resulted in additional 
spreading of intolerance towards 
YUCOM and/or individuals and 
groups that were meant to be 
protected from violence and 
discrimination in YUCOM’s suits. 
It came out, almost as a rule of 
conduct, in a series of articles and 
covers that, as the end result, aimed 
at discouraging anyone to initiate 
similar actions, at to further 
discredit YUCOM and other 
human right advocates that would 
think of using these tools in the 
future. This media coverage, 
finally, unquestionably discourages 
potential individuals and groups in 
their attempt to use available legal 
mechanisms in order to protect 
their rights.  

     To give an example for the 
conclusion given above, the case 
against journalist Željko Vuković 
and editor in chief of daily 
VECERNJE NOVOSTI Manojlo 
Vukotić (see case YUCOM vs. 
Željko Vuković and Manojlo 
Vukotić, VECERNJE NOVOSTI 
daily), that was aimed at banning 
spread of intolerance toward NGOs 
for their activities who, among 
other, struggle for the equality of 
Albanian minority in Serbia, 
widely included in the article titled 
“The boy and his puppy”2, has 

                                                 
2 In the article titled “The boy and his 
puppy”, the author, Zeljko Vukovic, 
describes a brutal murder of 11-year-old 
Serbian boy by Albanina woman Elfeta 
Veseli, in 1992. After the depiction of this 
tragic atrocious act, the author has tried to, 
by manipulating the emotions of readers, 
re-rute the article toward direct attacs on 
NGOs in Serbia, blaming them for being 
silent when faced with troubles of Serbian 
victims, which is a classical stereotype, 
frequently used to assault NGO activists, 
especially the so-called “NGO women”. 
Namely, the author insists on the inverse 
scenario where, in his opinion, completely 
different reaction will be produced if the 
victim was the Albanian boy, and his 
murderer a Serb (then, as was written in the 
text “the voice of NGO women and media 
in Belgrade will rise skyhigh, for they are 

 
www.yucom.org.yu 

 



resulted in a genuine campaign of 
hatred and violence in articles 
printed in VECERNJE NOVOSTI 
in a period of two months 
following the submission of 
charges by YUCOM. The articles 
titled “Slobodan and Biljana”, 
“Nothing is sacred to them”, “Hate 
speech on “hate speech””, “The 
boy in an army uniform” have been 
published during this period, along 
with the article titled “When the 
whore Vuco weeps for Schiptar 
Nefreta!”, pubished in the weekly 
PRST in Republika Srpska where 
the most vulgar language was used 
to attack YUCOM team of 
attorneys at law, Biljana 
Kovacevic-Vuco, YUCOM 
chairperson, Mirna Kosanovic and 
Natalija Solic, who, incidentally, 
all signed the charges against 
Željko Vuković and Manojlo 
Vukotić from VECERNJE 
NOVOSTI daily. 
     Nevertheless, taking this 
negative media campaign aside, it 
is YUCOM has noticed that the 
reduction of the level of intolerance 
toward groups and individuals that 
were the object of our 
                                                  

interventions, which was our main 
goal. As such, our goal has been 
achieved, in a (strange) way that 
the campaign of intolerance was 
redirected from the victims of 
discrimination toward NGOs that 
protect their rights. 

9  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu

well paid to educate Serbian people and 
confront them with thir ugly past “). 

 
PROBLEM No.3: disregard of 

electronic media to act upon their 
legal obligations 

 
     The Public Information Law 
prescribes the obligation of 
electronic media to provide video-
copy of the TV program that 
contains elements of intolerant and 
discriminatory behavior. This legal 
obligation is almost entirely 
disregarded by electronic media, 
which hampers the process of 
initiation of legal procedures, since 
no video material exists as the 
evidence to back charges for 
discrimination in media. 
     Thus, only in one case, and after 
YUCOM’s requests and further 
intervention of the Republican 
Information Officer Rodoljub 
Šabić, YUCOM has managed to 
come into a possession of the video 
material. This was in a case against 
discrimination of Albanian 

minority, where YUCOM has 
contacted the state authorities and 
the Republican Broadcasting 
Agency (RRA), for one of the 
participants in an open debate 
where the hate speech occurred 
was a high representative of the 
ruling coalition’s ruling 
Democratic Party of Serbia 
(DSS)3. 

 
NEW PROBLEMS: Lack of 
implementation of the Public 

Information Law by the Ministry 
of Culture and Media 

 
     During the course of this 
research, the new problems 
emerged, along with those detected 
at the beginning, which are the 

                                                 
3 During the TV debate “Signali (Signals)”, 
broadcasted by TV Novi Sad in May 2006, 
Miloš Aligrudić, head of the parliamentary 
group of DSS, has calmly listened to the 
viewers’ question, asking “When is the 
point in time where, in Montenegro, the 
voice of one Albanian will cease to be 
worth the same as the voice of one Serb?”. 
Instead of adequate reaction, in which he 
would worn the viewer on the language of 
discrimination used here, Mr. Aligrudic 
continued with discussion opened by this 
question, thus suggesting to the viewers that 
this kind of speech is quite tolerable. 

result of high level of inertia of 
relevant state organs. Namely, 
YUCOM’s legal team has 
intervened against discrimination 
and hate speech by way of 
initiating court procedures, on one 
side, and by intervening with the 
relevant state organs (according to 
the Public Information Law), on 
the other. The relevant organ in this 
case is the Ministry for Culture and 
Media, which has the authority of 
supervision of the implementation 
of Public Information Law. In our 
research, Ministry of Culture has 
never answered to any of 
YUCOM’s petition to react, in 
accordance with its’ authority, on 
various acts of intolerance and 
discrimination in media. According 
to the Law, the Ministry of Culture 
and Media has also the authority to 
supervise another law aimed at 
increasing the transparency of 
information in a society – the Law 
on Free Access to Information 
(FOIA). Since the adoption of this 
law in October 2004, another 
republican body, the 
Informarmation Officer, constantly 
informs on lack of functioning of 
supervising role of the Ministry of 
Culture, and pleas for the re-

 
www.yucom.org.yu 

 



appointment of supervising 
ministry. The Republican 
Information Officer thus states: 
“Ministry of Culture, at this 
moment, have neither personal, 
organizational, logistical, nor other 
requirements, as it doesn’t have an 
inspection service formed in order 
to perform supervision prescribed 
by the law.“4. Finally, even the 
representatives of parliamentary 
board that were active in drafting 
and adoption of FOIA confess, in 
private discussion, that the 
Ministry of Culture does not have 
capacities for performing its’ 
authority. 
     YUCOM’s research confirms 
that the Ministry of Culture and 
Media has no capacity to perform 
its’ obligations, but is also not 
showing signs of good will to 
establish any kind of 
communication with interested 
individuals and groups, even if 
must be stated that this ministry 
was the only state organ that was 
openly against some not clearly 
motivated conducts of RRA 
(related to distribution of national 
                                                 

frequencies), after which the 
Ministry has also become the 
victim of media lynch, mainly 
leaded by the RRA.    

10  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu

4 Report on implementation of the Law on 
Free Access to Public Information (see at 
www.poverenik.org.yu). 

 
NEW PROBLEMS: Lack of 

respect for the Broadcasting Law 
by the Republican Broadcasting 

Agency (RRA) 
 

     The RRA has, by the 
Broadcasting Law, the highest 
authority in relation to questions of 
national broadcasting. Namely, the 
RRA, by the Broadcasting Law, 
has the power to ban spreading of 
hatred, discrimination, and calls on 
violence in the media. It has been 
shown, however, that RRA has not 
used these provisions at all, that is, 
has not responded to any petitions 
for discrimination in media, in the 
period of allocating the rights to 
national frequencies that has 
corresponded to the period of 
YUCOM’s research. 
     According to the provisions 
given in the Broadcasting Law, 
RRA has very broad authority in 
supervision of work of 
broadcasting companies, related to 
the circumstances under which the 
company has acquired permission 

to broadcast, and especially related 
to the type, structure, and contents 
of emitted programs. According to 
the Law, this supervision can be 
carried out by RRA, or by some 
independent agency, engaged by 
RRA. In its’ Strategy for 
Development of Broadcasting in 
Serbia, RRA states that “special 
care will be taken regarding respect 
and implementation of legislature 
that bans broadcasting of contents 
that spread racial, national and 
religious hatred, hatred for 
particular gender or for sexual 
orientation, handicap, refugee or 
other social status or profession, as 
well as on protection of minors 
from contents of damaging 
character”, as well as that “the 
Ethical Committee will assist RRA 
in cases where the difference 
between hampering the freedom of 
speech and violation of these 
conditions is unclear of legally 
imprecise“. Finally, as a part of 
supervision of work of 
broadcasting companies, the 
development of an efficient system 
for responding on petitions of 
citizens or broadcasting companies 

has been envisaged5. However, 
according to YUCOM’s 
communication, this strategy has 
not yet become practice. 
     In total, YUCOM has filled 27 
petitions to RRA during the course 
of this research. Of all these cases 
(accept the one given at the 
beginning of this report), RRA has 
responded only in those where, for 
the reason of lack of material 
evidence (video-recordings 
submitted to YUCOM by 
broadcasting companies), RRA 
was not able to react. This is how, 
in the case of TV debate “Signali” 
(see PROBLEM No.3: disregard of 
electronic media to act upon their 
legal obligations), after the 
Broadcasting Corporation of 
Vojvodina (TV Novi Sad) did not 
respond to YUCOM’s request for 
video-copy of the debate, YUCOM 
has addressed both RRA and 
Republican Information Officer 
with the request to, in accordance 
with their legal authority, intervene 
in the case. The RRA has answered 
this request claiming that it is 
impossible for them to react, since 
                                                 
5 Strategy for Developemnt of 
Broadcasting in Serbia until year 2013, 
page 42 (see at www.rra.org.yu). 

 
www.yucom.org.yu 

 



TV Novi Sad does not possess the 
copy of the debate in question. On 
the other side, Republican 
Information Officer has indeed 
contacted TV Novi Sad, after 
which YUCOM has acquired the 
requested video-copy, and 
submitted it to RRA. After the 
submission of the video material 
RRA has failed to further react to 
YUCOM’s petition in any way.   

 
NEW PROBLEMS: Political 

exploitation of RRA  
 

     In the case of Dušan Savić, 
former football player, member of 
the Executive Board of National 
Public Broadcaster RTS, appointed 
there by the Advisory Board of 
RRA, YUCOM has reacted on his 
blatant discriminatory speech 
toward non-heterosexual 
population in TV program 
“Sabornik”, broadcasted on Second 
Channel of RTS in July 2006. In 
its’ petition related to this case, 
YUCOM has requested efficient 
and adequate reaction of RRA.  
     According to the answer 
received, RRA has, acting upon 
YUCOM’s petition, asked the 
program editor of RTS to clarify 

this case. RTS’s program editor has 
admitted that an error had occurred 
and promised that the programs of 
similar contents will be removed 
from future program scheme. Even 
if this explanation proved to be 
meaningless, since the quoted 
“programs of similar contents” 
have not been removed since then, 
while the program in question has 
been even re-emitted, RRA has 
come to conclusion that the hate 
speech does not exists in the 
program in question, so that no 
ground exists for imposing 
penalties of any kind. The only 
satisfaction after the petition thus 
comes from the program editor of 
RTS who admits that this kind of 
attitude is not tolerable for media, 
while the question of RRA’s 
responsibility remains open, for its’ 
conclusion that the attitudes of 
famous football player, even if 
being intolerant and conservative, 
can not be qualified as hate speech. 
Dusan Savic is, as a representative 
of RRA, still member of the 
Executive Board of National 
Public Broadcaster RTS. 
 
 

LIST OF CHARACTERISTIC 
CASES 

 
1. Djoko Kesić and Dragan 
Vučićević KURIR daily case 

(article “Heil Vučo, Heil Kandić, 
Heil Čanak, Heil Matić“) 

 
     The article “Heil Vučo, Heil 
Kandić, Heil Čanak, Heil Matić“ 
published in daily KURIR is 
entirely shaped to disqualify 
various human rights activists, who 
also work on confronting the past, 
by way of comparison of 
personalities and work of this 
individuals with nacists in Hitler 
Germany. YUCOM has submitted 
charges against Djoko Kesić, editor 
in chief of daily KURIR, and 
journalist Dragan Vučićević, for 
hate speech, to the First 
Municipality Court in Belgrade. 
Since this court has refused the 
charge as legally inadequate, 
YUCOM has filled a complaint to 
District Court in Belgrade, as a 
court of second instance, which 
has, in June 2006, reject prior 
decision and sent a case back to 
trial. Thus the court of first instance 
has given another chance to at least 

decide on merits of the case, and 
not hide behind procedural reasons. 

 
2. Miroslav Toholj GLAS 

JAVNOSTI daily case (article 
“The season of lowing”) 

 
     The article “The season of 
lowing”, published in daily GLAS 
JAVNOSTI in July 2006, reminds 
readers on anniversary of 
Srebrenica massacre, in a way that 
negates crime committed and 
spreads xenophobia and 
intolerance toward those in Serbia 
who condemn crimes committed in 
Srebrenica. The author Miroslav 
Toholj writes: “Do you remember 
last years Petrovdan (Peter’s day)? 
Do you remember the lousy pomp 
that followed, here and in the Euro-
Atlantic integrated western world, 
10 year anniversary of the 
“adversity of Srebrenica”, and the 
terrible silence that once again 
murdered Serbs from Bratunac and 
surrounding, and once again 
prepared the retreat from refugee 
Krajina?“.   
     YUCOM has intervened with 
the Ministry of Culture and Media 
in this case, choosing to appeal for 
prompt reaction, instead of 

11  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



initiating what would probably be a 
lengthy court case. Unfortunately, 
the Ministry of Culture has never 
responded to our pleas. 
 

3. Ljijana Smajlović, editor in 
chief of POLITIKA daily case 
(article “Looks like NATO”) 

 
     Article titled “Looks like 
NATO” appeared as a column of 
the editor in chief Ljiljana 
Smajlovic in daily POLITIKA in 
July 2006. This article was related 
to then ongoing war in Lebanon, 
but was designed and written in 
such a way that it uses the main 
topic in order to strengthen 
animosity toward and attack 
credibility of human rights NGOs 
in Serbia. According to this article, 
local human rights-oriented NGOs 
are troubled with attitude towards 
the article’s subject (war in 
Lebanon and Israeli intervention in 
this country), because they are 
financially dependent on donations 
from foreign countries, particularly 
the United States, so that their 
opinions are also directed and 
modifies by the interests of these 
countries. The text even uses clear 
untruth that the author (Ljiljana 

Smajlovic) was not able to find any 
human rights-oriented NGO 
activist who would be ready to give 
a statement on this issue. The 
author clearly uses this fabrication 
in order to strengthen the main idea 
of her article, but the truth is that 
Ljiljana Smajlovic has never called 
anyone from YUCOM, or our 
partner human rights organizations, 
and asked for a statement on 
Lebanon.  
     YUCOM has reacted on this 
article by submitting charges for 
spread of intolerance and hate 
speech toward human rights-
oriented NGOs and their 
representatives. YUCOM’s team 
engaged in this research has come 
up with the decision to intervene in 
this way taking into consideration 
the long tradition of daily 
POLITIKA, its high impact and 
large readership, traditional 
closeness to governments, the fact 
that it is considered to be one of the 
rare “serious” dailies in the 
country, and the fact that the author 
of the article is at the same time the 
editor in chief of the media. 
     In addition, this article has 
further influenced the writing of 
other newspapers, especially the 

so-called tabloids in Serbia, which 
started publishing texts of similar 
contents, using far more severe, 
straight and receptive language, 
where not only intolerance was 
spread against human rights 
NGOs, but POLITIKA article was 
quoted to confirm these statements 
and negative stereotypes toward 
NGOs. Having in mind that these 
articles have appeared in 
newspapers that were already in 
some kind of trial with YUCOM 
(that is, YUCOM has already 
pressed charges against them), 
YUCOM’s expert team has 
decided that charges against 
POLITIKA will produce best 
effects in this case. The procedure 
thus started in August 2006. 
     Instead of any kind of apology 
or explanation on how this attack 
on NGOs happened or, even if this 
was necessary, why some of the 
fabricated facts (negative 
stereotypes on NGOs existing from 
the period of Milosevic’s regime, 
used then by Serbian Radical Party 
– SRS, Milosevic’s party – SPS, 
and Yugoslav United Left – JUL, 
and now mainly by DSS, New 
Serbia – NS and parties from the 
so-called national block) were 

used, the author, editor in chief of 
daily POLITIKA, writes another 
article on September 3, 2006, 
giving it a title “Silence, the 
Committee is listening!”. 

 
Moreover, the article was 
published in a day (Sunday) when 
the circulation of POLITIKA is 
highest, in a highly visible column 
called “The word of the editor”. 
The entire text, as the title of it, 
aims at YUCOM, and describes it 
as an organization of Stalinist type, 
which has taken upon itself the role 
of censor who educates the society 
and especially the part of society 
which has the ideological views 
different then YUCOM’s. As a 
confirmation of her views, the 

12  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



author uses a campaign against 
YUCOM that is already ongoing in 
weekly NIN. The text further 
disqualifies YUCOM by usage of 
half-truths, trying to realize a 
reaction after which every future 
YUCOM’s reaction will become 
meaningless. 
     Using prescriptions given in the 
Public Information Law, YUCOM 
files petition for the correction of 
information, to be published the 
same day, at the same place as this 
article. The editor in chief of 
POLITIKA, however, misuses her 
position and publishes her answer 
on Thursday (low circulation), 
September 12, on page 28 of the 
newspaper in the column reserved 
for readers letters and opinions 
(low visibility). According to the 
Public Information Law this kind 
of behavior is punishable; 
YUCOM’s expert team has, 
however, decided not to start any 
new actions here, for it was 
obvious that new actions will only 
ignite new campaigns against 
YUCOM and other NGOs, without 
a prospect of reaching any kind of 
satisfaction (written apology or 
court order) in a near future. 
YUCOM’ s team has decided to 

inform numerous local and 
international organizations on this 
case instead. 
     None of the addressed 
organizations or institutions have 
replied to YUCOM, or reacted in 
any visible way. 

 
4. Dušan Savić RTS case (TV 

program “Sabornik”) 
 

     In TV program “Sabornik”, 
broadcasted at RTS on July 23, 
2006, Dušan Savić has stated his 
aggressive opinion and has spread 
intolerance against non-
heterosexual population. On July 
28, YUCOM has requested a 
video-copy of this program from 
the RTS, in order to be able to use 
available legal measures against 
hate speech.  
     Even if broadcasting 
corporation is obliged by the law to 
provide video-copies of such kind 
on request, RTS has not provided 
this to YUCOM, obstructing thus 
possible initiation of legal 
procedures. 
     This has prompted YUCOM to 
file a petition to the Republican 
Broadcasting Agency (RRA), 
asking the Agency to use its’ 

authority and intervene in this case. 
At the same time, YUCOM has 
filled a request with the Republican 
Information Officer as well, for he 
has the same authority in this case 
as RRA. Finally, YUCOM has 
addressed the Ministry of Culture 
and Media regarding this case, 
asking for the initiation of penal 
procedure against RTS, having in 
mind that the RTS disregards 
proscribed ban on spreading 
intolerance and, at the same time, 
obstructs the use of prescribed 
legal mechanisms for protection. 
     On August 24, RRA answers to 
YUCOM, stating that this Agency 
has considered (viewed) the video-
copy of the program in question 
and has asked the program director 
of RTS for an explanation. Since 
the program director of RTS has 
explained to RRA that a mistake 
has been made, and that care will 
be taken to remove all the similar 
programs from RTS’s scheme, 
RRA has decided that no base 
exists for initiation of court 
procedures. In addition, RRA has 
qualified opinions of Dušan Savić 
as intolerant and conservative, but 
has, even if the program director 
has stated that the TV program in 

question is not allowed for 
broadcasting, decided that hate 
speech can not be detected there.  
     Received contradictory 
estimations of RTS’s 
representative, on one side, and 
RRA, on the other, has prompted 
YUCOM to again ask the RRA for 
the video-copy of this program. No 
answer, or material, has been 
delivered to YUCOM yet. This 
brings concern that Dušan Savić, 
being a member of an Executive 
Board of RTS, could be in a 
position to influence the policies of 
national broadcasting company. 
 
5. Miloš Aligrudić TV NOVI SAD 

case (TV program “Signali”) 
 

     TV program “Signali“, a 
political debate open to contact 
with viewers, broadcasted on TV 
NOVI SAD (public service – 
Broadcasting Corporation of 
Vojvodina), dealt with the issue of 
then upcoming referendum for 
suverenity in Montenegro. The 
whole debate was full of hate 
speech and discriminatory talk that 
was encouraged by present 
representatives of ruling parties and 
high representatives of Serbian 

13  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



government. This is how, during 
the debate, Miloš Aligrudić, head 
of the MPs of ruling party of the 
ruling coalition DSS, after being 
asked by one of the viewers “When 
will the voice of one Albanian 
cease to be worth the same as the 
voice of one Serb in 
Montenegro?”, failed to react 
adequately and worn the viewer on 
his discriminatory and intolerant 
speech, and, moreover, continued 
the discussion opened by this 
question, and even added his 
opinion that the question of 
suverenity of Montenegro is 
Serbian most important internal 
question. By doing this, by 
accepting and continuing the 
discussion opened in this way, 
Milos Aligrudic has sent a direct 
message of chauvinism out to the 
viewers, having no one, not even 
the journalist present, who will 
react in appropriate way. This case, 
and this kind of practice points to 
the fact that the ruling coalition or 
its’ representatives are not ready to 
react in order to assist rejection of 
hate speech, and are, on the other 
hand, even consciously 
contributing to the creation of 
public opinion that would embrace 

and tolerate discrimination toward 
different minority or ethnical 
groups. 
     In this case, YUCOM has filled 
a request to TV NOVI SAD, in 
order to receive the copy of the 
debate “Signali“, and be able to 
initiate other legal measures 
available according to the Public 
Information Law and Broadcasting 
Law. TV NOVI SAD has not 
responded to this request (ant its’ 
legal obligation), which prompted 
YUCOM to react with the 
Republican Information Officer, 
having in mind that TV NOVI 
SAD is a public service, and thus 
obliged to provide requested 
information. At the same time, 
YUCOM has filled a petition to 
RRA and Ministry of Culture and 
Media, governmental bodies with 
authority in this case.  
     Only after the intervention of 
Information Officer has TV NOVI 
SAD provided the video material 
to YUCOM. This was after 
YUCOM has received the answer 
from RRA, stating that it is 
impossible for them to react in this 
case, since TV NOVI SAD does 
not have a copy of the debate in 
question. Having a material in our 

possession, contrary to claims of 
RRA, YUCOM has given this 
material to RRA, in order to enable 
RRA to react in this case.  
     YUCOM has received no 
answer from RRA after this, not on 
the petition, nor on measures 
initiated or even opinions held. No 
answer came from the Ministry of 
Culture, either. 
 
6. Krasic and Cvetanović - Ivana 
Dulić-Marković case (spread of 

intolerance toward government’s 
vice-president) 

 
     Promoting the idea of restriction 
of intolerance in public speech, 
YUCOM has reacted in the case of 
hate speech of Krasić and 
Cvetanović, MPs of Serbian 
Radical Party – SRS, who were 
openly, during July 2006, in 
Serbian Parliament, and after that, 
in local parliament of city of 
Leskovac, arguing hatred and 
intolerance against governments 
vice-president Ivana Dulić-
Marković and members of her 
family, for her and her families 
nationality. Namely, SRS members 
are well known for the ability to 
misuse political speech in a way 

that opens space for spread of 
discrimination and promotion of 
violence – SRS members, namely, 
never attack the whole nation, as a 
group, but use stereotypes 
connected to that nation on, mostly 
well-known, individuals. This is 
how, then Minister for Agriculture, 
and later government’s vice-
president, Ivana Dulić Marković, 
was accused of being an “ustasha” 
(member of pro-fascist government 
in Croatia, ruling during WWII), of 
her family being the same, quite 
the contrary of the other 
representatives of “sincere Croatian 
nation”.  
     YUCOM has decided to react in 
an authorized text in daily BLIC, 
where a concern has been stated 
that the relevant institutions will 
fail to react in this case and use 
available measures to fight this 
deviant behavior, as well as an 
attitude that this kind of debate can 
not be perceived as the “right to an 
opinion”. In this article, YUCOM’s 
chairperson has claimed it 
necessary that “the citizens of this 
state understand that violence, both 
verbal and physical, is not the 
Serbian ethnical identity, but a 
criminal category, under the 

14  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



authority of public prosecutor“, as 
well as that it is „necessary that 
Government and ruling parties 
should stop practicing violence 
themselves. Those who have 
power finally have to start using 
measures that are not only 
legitimate but also legal, and are 
needed if Serbia is to become a 
pleasant place for living.“   
     Attacks on Ivana Dulić-
Marković continued in the period 
after the publication of YUCOM’s 
article. Since this problem has thus 
been widely recognized, since 
many representatives of political 
parties, NGOs and media have 
more or less adequately reacted, 
and since both Ivana Dulić-
Marković and her party G17+, 
member of the ruling coalition, 
have reacted and initiated a number 
of measures and charges against 
responsible persons, YUCOM had 
find it unnecessary and redundant 
to start legal initiative of any kind. 
Instead, YUCOM has continued 
monitoring statements that spread 
intolerance toward members of 
Croatian minority, on the account 
of government’s vice-president, 
and has concluded, at the end of 
this campaign, that major part of 

this campaign of intolerance was 
covered by tabloids PRESS, 
KURIR, and daily GLAS 
JAVNOSTI. These newspapers 
have not just published 
discriminatory statements of 
politicians, but have broadened the 
spread of intolerance by 
journalists’ contributions in various 
printed texts. 

 
7. Hate speech against Mirjana 
Karanović KURIR daily case 

(article “Multi – Mira“) 
 
     The actress Mirjana Karanović 
has played a leading role of 
Bosnian women in awarded movie 
“Grbavica“, produced in Bosnia 
and Herzegovina, and has thus 
triggered a campaign of negative 
reactions in Serbia. In the article 
authored by R.S, titled “Multi – 
Mira“, and published in daily 
KURIR in August 2006, a number 
of inappropriate xenophobic 
discriminatory comments were 
written against the actress, for 
playing a Bosnian and for 
participating in productions of 
other former-Yugoslav states, and 
finally against members of other 

nations of countries of other 
former-Yugoslav states. 
     YUCOM’s team has sent a 
petition to the Ministry of Culture 
and Media, pointing to indications 
of intolerance and discrimination, 
and has asked for Ministry’s 
reaction in this case, since the 
Ministry has the authority to react 
here. 
     The Ministry of Culture and 
Media has never answered 
YUCOM’s requests. 

 
8. Kosta Čavoški, Žarko Puhovski 
and Sonja Biserko RTS case (TV 

program “Ključ - The key“) 
 

     The TV debate “Kljuc”, hosting 
Sonja Biserko, president of the 
Helsinki Committee for Human 
Rights in Serbia, Žarko Puhovski, 
president of the Croatian Helsinki 
Committee for Human Rights, and 
Kosta Čavoški, Belgrade Law 
School professor, was emitted on 
August 1, 2006, during the period 
of summer holidays, and has not 
caused any significant interest of 
viewers, even if it was full of 
statements based on stereotypes on 
NGOs as foreign workforce, and 
attacks on Sonja Biserko as a 

present representative of this 
sector. In this debate, Žarko 
Puhovski, president of the Croatian 
Helsinki Committee for Human 
Rights, who have not taken part in 
attacks against Sonja Biserko, and 
have done all that he can in order to 
protect her from various attacks, 
have, however, served as an 
antipode to the Helsinki 
Committee for Human Rights, run 
by Sonja Biserko in Serbia. 
Namely, the concept of this debate 
apparently was to wage human 
rights activists and their principal 
attitude in Croatia against those in 
Serbia, who are employees of 
foreign countries, are traitors and 
anti-Serbs. Since this debate was 
broadcasted during summer 
holidays and have not attracted 
much public attention, RTS has 
decided to re-run it in September 
2006. Since this was a period of 
intensified campaign against 
NGOs in Serbia, and since the 
contents of this debate includes 
spreading of stereotypes against 
local NGOs and hatred toward 
human rights activists in Serbia, in 
a way that aims to disqualify their 
efforts to establish value system 
that would support equality and 

15  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



human rights, re-running of this 
show must be viewed in this 
context as a contribution to spread 
of hate speech. Especially if having 
in mind that professor Čavoški has 
insisted, during the whole duration 
of this debate, solely on attacks on 
Sonja Biserko and her 
“treacherous, paid for activities”.  
     YUCOM has requested a video-
copy of this debate from the RTS 
in September 2006. No answer has 
received yet, which points to 
RTS’s desire to conceal the content 
of it, as well as on RTS’s 
unwillingness to act upon its’ legal 
obligations.  

 
9.  Tomislav Nikolić RTS case 

 
     Tomislav Nikolić, vice-
president of the Serbian Radical 
Party (SRS) and SRS’s MP in 
Serbian Parliament gave an 
interview to the Second Channel of 
RTS on July 27, 2006, in which he 
has largely spread hate speech. 
YUCOM has requested a video-
copy of this interview from RTS, 
and has received requested 
material. This, however, has not 
prompted further reaction, for cases 
involving representatives of SRS 

have proven to be a specific 
problem for processing. Namely, 
Serbian Radicals are usually 
skillfully presenting their 
campaigns of discrimination as a 
form of legitimate political speech 
and campaign, so that initiating 
legal actions against SRS members 
and their hate speech usually ends 
with effects opposite of those 
initially aimed, while members and 
supporters of SRS use all such 
initiatives for further attacks 
against censorship and suppression 
of freedom of speech. This is how 
one ends up in a situation similar to 
the one caused by intervention on 
the “Looks like NATO” case (see 
Ljijana Smajlović, editor in chief of 
POLITIKA daily case). In such a 
situation, having in mind that SRS 
members still elicit massive media 
attention, YUCOM has decided it 
too hazardous to initiate legal 
measures, for the possibility that 
public opinion could turn toward 
support to SRS, which further 
broadens the problem instead of 
assisting in its’ solution.  
 
 
 
 

10. Marko Kljajević case 
 

     After Marko Kljajevića, 
president of trial chamber in the 
process for assassination of prime-
minister Zoran Djindjic, has 
resigned from this post, a series of 
articles had appeared in daily 
PRESS (articles “Marko Kljajevic 
– culpable or saint?”, September 9, 
2006; “Shameful” September 24, 
2006; “Marko, stop violating 
Serbia…”, September 30, 2006) 
that were aimed at disqualification 
of judge Kljajevic, and, at the same 
time, the whole trial process that 
was carried out under his 
presidency. 

 
     Since the jury chamber in the 
process for assassination of prime-
minister Zoran Djindjic, its’ 
individual members, and other 

persons involved in this process on 
the prosecution side, were 
constantly under attack of dailies 
KURIR AND PRESS, since the 
very beginning of this process, the 
attacks on Marko Kljajevića could 
be seen as a continuation of this 
campaign. 
     YUCOM has thus contacted the 
District Court in Belgrade, 
Association of Judges in Serbia 
and Ministry of Justice, so that 
these institutions, in accordance to 
the authority given to them, their 
codes and statutes, protect the 
public image of Serbian judiciary 
and stop campaign of 
disqualifications against persons 
involved in the process for 
assassination of prime-minister 
Zoran Djindjic. 
     None of the addressed 
institutions have answered to 
YUCOM requests, and has done 
nothing to protect judge Kljajevic 
from this disgraceful campaign. 

 
11. Slučaj Siniša Vučinić KURIR 

daily case (article “Woman on 
target”) 

 
     Siniša Vučinić, President of 
Serbian Party of Socialists (one of 

16  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



the virtual satellite parties of SPS, 
created during Milosevic’s period 
in order to give weight to frequent 
media staggers of their “leaders”), 
has informed the Ministry of 
Interior (MUP) of the Republic of 
Serbia and other relevant state 
organs that, in what he claims, one 
foreign intelligence service 
prepares kidnapping and 
liquidation of YUCOM’s 
chairperson, Biljana Kovačević–
Vučo, president of Helsinki 
Committee for Human Rights, 
Sonja Biserko, and president of 
Humanitarian Law Fund, Nataša 
Kandić. At the same time, this 
“information” has appeared in 
public, in a form of press release, 
sent to all the media, and to a 
number of local NGOs, inviting 
these human rights activists to 
temporarily stop their activities and 
hide in an unknown safe location.  
     In his press release, Siniša 
Vučinić has also explained the 
motive behind this fabricated 
kidnapping: „The goal of this 
foreign intelligence service is to 
create the impression in local and 
international community that the 
state organs of Serbia have, 
through their security services, 

assassinated Biljana Kovačević- 
Vučo, Nataša Kandić and Sonja 
Biserko, for the three of them had 
actively supported statements of 
Marti Ahtisari that Serbs bear 
collective guilt for their past, so 
that the whole world would see 
media picture of Serbia as fascist 
state, while its’ governing 
structures will be depicted as 
fascistic, and thus the path toward 
Kosovo as independent state will 
be wide open and accelerated, 
while the international and local 
public will more easily agree with 
this reality as necessary, which is 
the key interest of this intelligence 
service.“. 
     Thus has the daily KURIR 
published an article titled “Woman 
on target”, in which it has printed 
press release of Siniša Vučinić. 
     At the end of the same day, 
while Nataša Kandić was leaving 
the building of TV B92, after her 
appearance it TV debate “Utisak 
nedelje – The impression of the 
week”, where status of Kosovo 
was discussed, gunshots were 
heard in the vicinity of the 
building. Nataša Kandić was not 
hurt in this incident, after which the 
police was invited to investigate 

the scene. As it happened, police 
was already stationed in front of 
the building of TV B92, for they 
have regarded the debate “Utisak 
nedelje” a “TV program of high 
potential risk”. The investigation 
was carried out with the results that 
gunshots heard were actually – fire 
crackers. Such a police reaction has 
contributed to inverting the general 
atmosphere of lynch into a comical 
scene, and has lessened the 
seriousness of the ongoing 
campaign against human rights-
oriented NGOs. 
     The attack in front of TV B92 
was a subject of numerous articles 
in tabloids KURIR and GLAS 
JAVNOSTI, where, through 
further diminishing of the 
seriousness of this incident, more 
disqualifications against NGO 
activists and their opinion were 
written. 
     Since physical attacks, treats 
over the phone, attacks coming 
from various politicians and 
political parties, government or 
persons close to ruling coalition, 
attacks and disqualifications in 
grey, controlled media (KURIR, 
PRESS, VECERNJE NOVOSTI, 
and alike), attacks in esteemed 

newspapers and weeklies 
(POLITIKA and NIN), and 
frequent initiation of court 
procedures against NGO activists 
for their activities represent many 
faces of the same process – 
harangue against NGOs and their 
activists – and since the 
synchronization of these attacks 
has culminated in press release of 
Siniša Vučinić and attack on 
Nataša Kandić, YUCOM was 
prompted to react in this case, and 
file a petition to state attorney 
Slobodan Janković to investigate 
the case, and gather information 
from Siniša Vučinić, related to the 
information released by him. The 
state attorney has issued a 
mandatory request to the 
prosecutor of the Third 
Municipality Court in Belgrade to 
hear Siniša Vučinić. According to 
the unofficial information 
YUCOM has acquired, Siniša 
Vučinić has stated during this 
hearing that the assassination of the 
three human rights activists is 
prepared by the German agency 
BND, and that he has been given 
this information from a member of 
French intelligence. 

17  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



     After this informal information, 
no other, formal or informal, was 
provided to YUCOM, or the other 
two NGOs. We have come to 
information that the case has been 
given back to the state attorney, but 
we don’t know if anything else has 
happened after that. 
     What is particularly worrying in 
this case is that it follows the 
scenario already seen before some 
political assassinations. In a 
country burdened by violence and 
violent communication, these kind 
of newspaper articles represents a 
general treat to anyone who thinks 
different, in relation to what is 
perceived as general opinion. 
These articles are thus preparation 
of public for the possibility of 
incidents happening to “that kind 
of people”, because of their 
activity, and their connection to 
foreign intelligence.  
      The three cases that follow are 
a direct continuation of Siniša 
Vučinić case: 

 
a) Case “Legitimate right to clean 
environment” or disqualification 

of NGO representatives, daily 
KURIR, author Dušan Prelević 

 

     Daily KURIR has published an 
article on September 9, 2006, titled 
“Legitimate right to clean 
environment”, authored by Dušan 
Prelević, who, in a most vulgar 
language discriminates against 
Sonja Biserko, Nataša Kandić and 
Biljana Kovačević-Vučo, both on 
political and on grounds of gender. 
This text is largely based on 
humoring the incident with 
gunshots in front of TV B92, after 
Natasa Kandic’s appearance in its 
TV program. 
     YUCOM has reacted on this 
text and has filed a petition to the 
Ministry of Culture and Media. No 
answer was ever received. 
 

b) Case “Time of lunacy”, daily 
GLAS JAVNOSTI 
 

     An article titled “SS minister 
and fire crackers” appeared on 
September 12 in a column called 
“Time of lunacy” of daily GLAS 
JAVNOSTI. This article has also 
humored the incident in front of the 
TV B92, and gone further in 
disqualifying political standings of 
NGO representatives, especially on 
the issue of status of Kosovo 
(which was the theme of the TV 

debate Natasa Kandic was 
attending). 
     YUCOM has decided to address 
the public attorney in this case, in 
order to request a hearing about the 
incident in front of the TV B92 
building, and stop attempts to 
diminish the importance and 
seriousness of this case. 

 
c) Case “Serious words”, TV 

JESENJIN 
 

     Siniša Vučinić was a guest in 
TV program “Serious words” on 
TV JESENJIN, on September 13, 
2006, and has used this opportunity 
to attack against NGOs, spreading 
disinformation and supporting thus 
violence against NGO 
representatives.  
     YUCOM has addressed TV 
JESENJIN in this case, requesting 
a video-copy of the program in 
question, in order to enable further 
legal measures against spread of 
intolerance and violence. TV 
JESENJIN has never answered 
these requests. YUCOM is to 
address RRA and Republican 
Information Officer in this matter, 
following the same legal procedure 
as in the cases before. 

 
 
12) GLAS JAVNOSTI daily case 
 
     During the course of research it 
became obvious that the daily 
GLAS JAVNOSTI requires special 
attention, for it is normally not 
being viewed as one of the 
“tabloids” that were opened and 
closed frequently after the October 
2000, and particularly after March 
2003, but it rather has a long, 
relatively good tradition. On the 
other side, our research has proven 
that this newspaper is publishing 
articles containing hate speech, 
spreading intolerance and 
discrimination on almost daily 
basis. This is mainly being realized 
in columns, authored by Brana 
Crnčević, Miroslav Toholj, 
Vjekoslav Radović, and Dusko 
Celic, special issues, and readers’ 
letters and contributions. Thus, 
YUCOM team deems it necessary 
to react, in the case of daily GLAS 
JAVNOSTI, against the whole 
editorial policy of this paper, rather 
then on individual cases, for it is 
our opinion that this newspaper 
systematically spreads hatred and 
supports discrimination. This is 

18  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



especially because of the fact that 
the articles published in GLAS 
JAVNOSTI do not have a vulgar 
character of those found in dailies 
KURIR or PRESS, but have rather 
hidden messages, wrapped in 
metaphors and figures of speech, 
and a form of cynism that always 
calls on alert. Namely, the authors 
of articles and texts in GLAS 
JAVNOSTI do take care about the 
possible reaction of “political 
correctness”, so that hate speech is 
not so obvious, but is far more 
essential than the one one can see 
in other tabloids. 
     The cases that follow are just 
the illustration of this standing: 
 
a) Case of saluting to a poster of 

Ratko Mladić 
 

     On September 17, 2006, daily 
GLAS JAVNOSTI publishes a 
head page with a report on parade 
of Serbian Army that happened a 
day before, with official presence 
of President Boris Tadić and 
Prime-Minister Vojislav 
Koštunica, as well as the numerous 
other representatives of state and 
state institutions, illustrated by a 
photograph of a young soldier from 

the rows of parade who salutes the 
poster of Ratko Mladić, held by 
one of the viewers in the public. 

 
YUCOM has reacted on publishing 
of this photograph as a head line 
immediately, thinking that the 
photograph, unfortunately, clearly 
depicts the state of our society; we 
have sent a letter to President Tadic 
and Prime-Minister Kostunica on 
September 17, estimating that their 
will to assist the development of 
European Serbia should also be 
confirmed by public refusal of this 
kind of depiction of Serbian Army 
and its’ manifestation in which 
both President and Prime-Minister 
have participated, so that the 
citizens would not be left to believe 
that this kind of behavior is socially 
acceptable, and, moreover, 

supported by countries president 
and prime-minister. YUCOM has 
thus requested that President and 
Prime-Minister publicly denounce 
celebration of crimes as a behavior 
that opposes proclaimed national 
and state interests. President and 
Prime-Minister have never answer 
to YUCOM’s requests, nor have 
shown by any gesture their interest 
for this incident.  
     In addition, as it happened 
numerous times before, instead of 
official reaction of state or stet 
representatives, another campaign 
against YUCOM, as an initiator of 
this request, started in media, 
through discreditation of 
YUCOM’s work and activities and 
its’ chairperson. As before, the 
whole campaign was again meant 
to re-route the public interest from 
the incident that celebrates war 
crimes and a person whose arrest 
represents a conditio sine qua non 
for Serbian integration into 
European Union, to hatred toward 
human rights NGOs that insist on 
rejecting this kind of behavior and 
distancing of the society from our 
infamous past. This is how GALS 
JAVNOSTI has printed, again on a 
head page, on September 21, a 

photograph of beaten old lady from 
Serbian village of Klina in Kosovo, 
followed by a text that denounces 
Biljana Kovačević-Vučo as a 
person who cares about saluting 
the poster of Ratko Mladić, but is 
not interested in Serbian victims 
and their problems, and is thus, as a 
person without any moral sense, 
uninterested for the sufferings of an 
old lady from Klina. Not even this 
campaign of hatred did provoke 
any reactions, with President and 
Prime-Minister resolved to stay 
silent on the issue. 
     A week after this, editorial 
board of GLAS JAVNOSTI 
announced that this newspaper 
will, due to the enormous interest 
of readers, re-print the photograph, 
this time as a poster, of a young 
soldier who salutes Ratko Mladić. 
The problem, at this point of 
development of this case, was not 
in the gesture of young soldier (by 
this time it was known that he is a 
hired officer in Serbian Army), nor 
in a writing of GLAS JAVNOSTI, 
but solely in a lack of any reaction 
of state organs and representatives. 
At the time of publication of this 
announcement (September 24, 
with a poster published on 

19  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



September 25), no sign existed that 
would warn editor in chief of 
GLAS JAVNOSTI that publication 
of announced poster would meet 
any official reprisal. This is not 
clearing the newspaper from 
responsibility, but, after 10 days of 
testing the public and state 
officials, it was possible for its’ 
editorial board to conclude that 
publishing of a poster of this kind 
would be tolerated.  
     However, the publication of a 
poster with a picture of Ratko 
Mladić has caused prompt reaction 
of numerous state and 
governmental officials – Ministry 
of Defense, various political parties 
- while former federal (Serbia and 
Montenegro) Minister of Minority 
and Human Rights Rasim Ljajić 
and Serbian Special Prosecutor for 
War Crimes Vladimir Vukcevic 
have given statements promising 
the prompt legal actions against 
daily GLAS JAVNOSTI and the 
Army officer caught saluting the 
poster, openly explaining that this 
is a reaction on direct requests from 
international community. Thus 
even this reaction was bound to be 
understood as a forced response 
caused by the “policies of constant 

blackmailing by the international 
community“. Namely, all the 
newspapers have published the 
information that the embassies of 
foreign countries came out 
surprised by this poster and 
demanded a reaction. This is how 
the reaction of state officials that 
came out at the end of this 
campaign remained un-authentic, 
which leaves the public space open 
for the continuation of 
“accomplices’ solidarity” and 
creation of ambient in which 
fighters for Serbian national 
interests are persons who celebrate 
war crimes, while those who 
support standards and European 
system of values are still just 
servants of international 
community. 
 

b) Case “Discussion: How to 
reach the solution for Kosovo and 

Metohija?” 
 

     The discussion titled “How to 
reach the solution for Kosovo and 
Metohija?“ was published daily 
over the period during August and 
September 2006, inviting various 
intellectuals and public persons to 
discuss the issue. On September 

14, the text titled “All to the streets 
to fight for Kosmet”, authored by 
Snezana Celic, was published here. 
This text is one of the many 
published as a part of this 
discussion that contains even 
elements of racism, for, in it, 
author Snezana Celic states that the 
“Albanians are numerous, 
uneducated nation, and, as such, 
easy manipulated by others.”, thus 
discriminating the entire group on 
national and ethnical basis.  
     In addition, rasistic opinions that 
come from public persons or 
intellectuals are affecting public 
opinion more than the statements 
of ordinary citizens. It was obvious 
in GLAS JAVNOSTI, for this 
contribution to “expert discussion” 
resulted in various readers’ letters, 
where Albanians have been, in one 
place, called “nomad half-wild 
tribe settled here by Turks, in order 
to help control of the Serb 
population and ruin the original 
inhabitants of Kosovo.“.  
 

c) Case “On the verge of 
monstrosity” 

 
     During September 2006, daily 
GLAS JAVNOSTI has published a 

number of readers’ letters that 
attack NGOs and their activists and 
qualify them as anti-Serb and 
servants of foreigners and United 
States. One of those is a text titled 
“On the verge of monstrosity”, 
published on September 25, 2006. 
Here the foreign countries are 
qualified as enemies of state, which 
just shows the level of xenophobia 
and claustrophobia in public 
opinion in Serbia. 
 
14) „Čeda’s treason“KURIR daily 

case 
 

     The Article “Ceda’s treason” 
appeared in daily KURIR on 
September 16, 2006, along with a 
photograph of the president of 
Liberal democratic Party (LDP), 
Cedomir Jovanovic, montaged 
with a cap that represents Albanian 
national symbol (keče), stating, 
among other, that Cedomir 
Jovanovic has announced LDP’s 
campaign for elimination of 
Kosovo from Serbian Constitution. 
     The attack on Cedomir 
Jovanovic has continued the next 
day, when the article “Unique is 
Schiptar” was published, where the 
author uses the statement of 

20  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



Čedomir Jovanović that the 
Kosovo, as an integral part of 
Serbia, should not be specially 
mentioned in the preamble of the 
new Constitutions, and calls him 
“Schiptar” because of that. In the 
same context, author states that 
“Ceda already knows one 
Schiptar”, a well-known nickname 
of Dušan Spasojević, killed leader 
of Zemun clan, accused for 
preparing and realization of 
assassination of Zoran Djindjic, 
thus publishing once more the old 
fabrication that Jovanović was in 
close friendly contact with Dusan 
Spasojevic. This is how this 
newspaper continues to manipulate 
the fact that Jovanović and his 
party insist on different solution of 
the Kosovo problem from the one 
advocated by the state officials, and 
uses the cheep game of words to 
disqualify Jovanović as a criminal 
and traitor, who is „deeply 
concerned by the fact that another 
two million Schiptars live in 
Serbia, which he has not met yet“.  
     This case represents a typical 
example of use of national and 
ethnic stereotypes in order to 
discriminate against persons of 
different political opinion, some 

way of double discrimination, for 
the whole Albanian nation, in this 
case, is used as a symbol of evil, 
and then equaled with one person 
and his political opinion. This is 
how violence is supported both 
against persons with different 
political opinions and members of 
one nation, minority in Serbia, 
while the photo that illustrates this 
attack is only encouraging these 
kinds of sentiment. Thus both the 
article and illustration have a 
character of hate speech.  
     On October 10, 2006, YUCOM 
has submitted charges against daily 
KURIR, in order to start 
investigation in this case. 

 
15. FOKUS radio case 

 
     It is important to clarify first that 
Radio FOKUS is one of the five 
radio stations that were granted 
national frequencies by the RRA, 
as well as that giving the frequency 
to Radio FOKUS was commented 
as a clear favor to Serbian Radical 
Party (SRS), which unofficially 
stands behind the editorial policy 
of this media. Radio FOKUS 
broadcasts programs full of what at 

least can be called hate speech, on 
everyday basis.  
     In this case, YUCOM has 
decided to react after interventions 
of citizens coming to our office, 
who were informing on 
irregularities in Radio FOKUS’s 
program, since this media was not 
a subject of our research. In 
October 2006, YUCOM has thus 
intervened with RRA, informing 
them on concrete examples of hate 
speech broadcasted by the Radio 
FOKUS. No answer from RRA 
has been received yet.  

 
****************************        

************ 
 

INSTEAD OF CONCLUSIONS 
AND RECOMMENDATIONS 

 
     The experience gathered during 
the course of this research has 
shown that the sole initiation of 
measures available and starting of 
legal procedures can not eliminate 
hate speech nor stop further 
discrimination and violence, but 
that these measures and procedures 
can, if been realized professionally, 
represent a good cause for 
discussion on the problem of 

intolerance and discrimination, and 
can open many other questions 
related to violations of human 
rights.  
     It is currently impossible to 
form any definite conclusion or 
attitude toward the success of legal 
procedures started, for they are all 
in a procedural stage. It is obvious 
that in majority of these cases not 
even merits of the charges 
submitted were discussed, which 
still does not provides ways to 
change the system of values 
without accusations that these 
moves are merely attacks on 
freedom of speech. We believe that 
the current legislature, particularly 
the Public Information Law, should 
be amended in this aspect, while, 
on the other side, judges should be 
educated not to refuse charges just 
for lack of recognition of their 
substance.  
     The other relevant authority, the 
Ministry of Culture and Media, 
proves to have clear enough 
problem – the Ministry does not 
have a capacity and is not acting in 
accordance to its’ authority for 
supervision, prescribed by the law. 
It is our opinion that pressure 
should be increased when dealing 

21  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu 
www.yucom.org.yu 

 



22  
YUCOM 

 
Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 

15 Svetogorska Street,  Appt. 24, VIII floor, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; +381 11  33 444 25; e-mail yulaw@eunet.yu

with this Ministry, in order to make 
sure that they will not fail to react 
in the future, and that those 
reactions will not be politically 
influenced in any way.  
     The biggest problem of our 
research proved to be dealing with 
the RRA, which was formed so as 
to have a complete independence 
from ruling policies, but obviously 
functions under the influence of 
political power, and is not showing 
any willingness to independently 
accomplishes its’ authority. This 
problem stays completely open to 
be solved in the future.  
     Finally, this research has 
pointed to the problem of ordinary 
citizens who, in our opinion, will 
not be able to protect their rights, 
violated by discrimination or use of 
hate speech, using the available 
instruments and measures, and not 
to be accused for attacking 
freedom of speech at the same 
time. Here, YUCOM also insists 
on education, of journalists, and of 
citizens, in order to overcome this 
obstacle. 
  

 
 
       

 
 
 
 

Methodology 
 

Expert team of YUCOM has been formed first, in order to enable realization of this research, harmonize and define the 
methodology to be used, and consult and communicate with YUCOM’s partner organizations in the project – Center for 
Cultural Decontamination and Helsinki Committee for Human Rights, and with representatives of Law School in 
Belgrade and journalists and other representatives of media. 
Team has firstly analyzed various international documents and standards of journalist ethics that are addressing the issue 
of supporting of culture of tolerance. This analysis included the following documents: 
 

1) UN: International Covenant on Civil and Political Rights (1966); Convention on the Elimination of All 
Forms of Racial Discrimination (1965); 

 
2) Council of Europe: European Convention for Protection of Human Rights and Freedoms (1950); 

Recommendation R (97) 20 to Member States on Hate Speech; Recommendation R (97) 21 on Media and Promotion 
of Culture of Tolerance as well as other relevant recommendations and resolutions of the CoE;  

  
3) International Federation of Journalists: Declaration of Principles on the Conduct of Journalists; 
 
4) Codes of Professional Ethics in Journalism of: France, Bulgaria, Rumania, Netherlands, and national 

professional associations of journalists. 
 

 The material to be included in YUCOM’s Guide for detection of intolerant speech was prepared. 

  The evaluation list was prepared for the evaluation of cases initiated before the courts and evaluation of other measures 
used during the research, based on the documents and laws analyzed. This material also contains model charge for hate 
speech, model petition to relevant authorities (RRA and Ministry of Culture and Media), created following the available 
legal prescriptions. These models can easily be used by future petitioners, in order to assist their success, and help them 
avoid possible procedural troubles.  

 
 
 
 
 

 
www.yucom.org.yu 

 

YUCOM’s Team: 
 Biljana Kovačević-Vučo, 
Dejan Milenković, prof Stevan 
Lilić, Milan Antonijević, 
Suzana Blesić, Dragan Ristić, 
Natalija Šolić, Mirna 
Kosanović, Katarina Jozić, 
Lena Pelić.  


