
 

 
 

 
 

 

Belgrade office | Terazije 14/5 | 11000 Belgrade, Serbia | Tel/Fax: + 381 11 4512787| office@yihr.org www.yihr.org  

Subject: Submission of a Joint CSO Letter on Media Freedom in Serbia 

 

Dear Sir/ Madam, 

 

We write as a coalition of civil society and media freedom organisations deeply concerned by the proposed 

sale of Adria News Network (ANN), including N1, NovaS, Radar and Danas, to Alpac Capital; a transaction 

which, if completed, risks accelerating the erosion of media pluralism and editorial independence in Serbia 

and the wider Western Balkans. 

 

The influence of these media outlets extends beyond Serbia. They have served as rare bastions of 

independent reporting in the region of the Western Balkans and in other neighboring countries. Their work 

is critical to efforts to bind together a region that all too often has been defined by tension and conflict. 

 

We believe this moment represents a critical turning point for democratic governance and media freedom 

in Serbia. Without urgent scrutiny and principled engagement from European institutions and democratic 

partners, some of the last major independent media outlets in the country may pass into a political and 

commercial ecosystem that is closely aligned with actors repeatedly associated with state influence over 

the media sector. 

 

The implications extend beyond Serbia alone. The credibility of European commitments to democratic 

resilience, rule of law, media pluralism, and the standards expected of EU candidate countries are directly 

at stake. 

 

Background 

 

Media freedom in Serbia has deteriorated sharply in recent years, particularly following the collapse of the 

Novi Sad railway station canopy in November 2024 and the subsequent anti-corruption protests that 

spread across the country. 

 

Journalists covering protests and allegations of state-facilitated corruption have faced sustained 

intimidation, including harassment, threats, smear campaigns, and physical attacks by pro-government 

groups and, in some instances, law enforcement actors. Independent reporters and editors have 

increasingly been portrayed by senior political figures and aligned media as ‘foreign agents’ or enemies of 

the state. 

 

International organisations, including the European Federation of Journalists (EFJ), Reporters Without 

Borders (RSF), and the International Press Institute (IPI), have repeatedly warned of worsening political 

interference in Serbia’s media environment. Serbia now ranks among the lowest countries in Europe on 

major press freedom indices. 

Against this backdrop, N1, NovaS and Danas have remained among the last nationally significant outlets 

widely regarded as editorially independent. 

 

 

 

The 2025 Recording 



 

 
 

 
 

 

Belgrade office | Terazije 14/5 | 11000 Belgrade, Serbia | Tel/Fax: + 381 11 4512787| office@yihr.org www.yihr.org  

 

In August 2025, the Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) published a leaked 

recording between Stan Miller, CEO of United Group, and Vladimir Lučić, CEO of state-owned Telekom 

Srbija. 

The recording appeared to reveal discussions concerning the future of United Group’s independent 

Serbian media assets. It suggested direct political interest at the highest levels of the Serbian state in the 

editorial and management structure of those outlets. 

The publication of the recording triggered serious concern among European institutions and media 

freedom organisations. The European Parliament subsequently raised concerns regarding efforts to 

weaken independent media in Serbia, while the IPI stated that the recording suggested politically motivated 

interference in editorially independent outlets. 

Particular alarm centred on references to Aleksandra Subotić, a widely respected defender of editorial 

independence within United Group’s Serbian operations. 

 

Developments under ANN 

 

Subsequent developments closely mirrored concerns raised following publication of the recording. 

Following the restructuring of regional media assets under the ANN structure, Aleksandra Subotić was 

removed from her position. ANN subsequently appointed Rani Raad as Chairman. International media 

freedom organisations described these developments as alarming and warned that they risked 

undermining previously stated commitments to editorial independence. 

Further concern followed the dismissal of Igor Božić, the long-serving and highly respected News Director 

of N1 Serbia. EFJ stated that the move appeared inconsistent with ANN’s public assurances regarding 

protection from political interference. 

A coalition of Serbian media organisations warned that these developments represented ‘a serious signal’ 

that independent media in Serbia was entering a decisive phase of political and structural pressure. 

Concerns regarding Alpac Capital 

 

We understand that Alpac Capital is seeking to acquire the ANN portfolio, including N1, NovaS and Danas. 

This raises profound concerns regarding the future editorial independence of these outlets. 

Alpac Capital and individuals associated with it have documented ties to political and commercial networks 

connected to both Viktor Orbán and President Aleksandar Vučić. In recent years, Alpac acquired Euronews 

with financing reportedly linked to Hungarian political and commercial interests. 

Under Alpac Capital's ownership Euronews Serbia is licensed to state-owned Telekom Srbija, the same 

entity whose CEO was recorded discussing strategies to weaken N1 with the CEO of United Group. Under 

this license, journalists reportedly face documented censorship, bans on questioning Serbian government 

officials and dismissal for defending editorial standards. Alpac Capital has close links to both President 

Vučić and Viktor Orbán. 

Publicly documented relationships between senior figures associated with Alpac Capital, Hungarian 

political networks, and individuals close to the Serbian leadership further intensify concerns regarding the 

prospective acquisition of Serbia’s remaining independent broadcasters and news platforms. It would 

place some of the last editorially independent television news broadcasters, daily newspaper and online 

news platforms in Serbia under the control of a firm whose existing media holdings have been marked by 

documented allegations of censorship, political interference and the erosion of editorial standards. 

European responsibilities 



 

 
 

 
 

 

Belgrade office | Terazije 14/5 | 11000 Belgrade, Serbia | Tel/Fax: + 381 11 4512787| office@yihr.org www.yihr.org  

The European Union has repeatedly emphasised that media freedom, pluralism, democratic 

accountability, and rule of law are central conditions of Serbia’s accession process. 

The European Media Freedom Act establishes editorial independence and media pluralism as core 

democratic principles within the European framework. At the same time, the European Commission has 

already raised concerns regarding political interference in Serbia’s media landscape and democratic 

backsliding more broadly. 

We further note that ANN’s licensing and corporate structure engages Luxembourg regulatory authorities 

and therefore raises broader European responsibilities extending beyond Serbia. 

This transaction therefore cannot be viewed as a purely private commercial matter. Its implications are 

fundamentally political, democratic, and European in nature. 

 

Our Request 

 

In light of the above, we respectfully urge: 

●       the European Commission to assess this transaction within the context of Serbia’s accession 

obligations, rule of law benchmarks, and Growth Plan conditionality; 

●       relevant European institutions and member-state authorities to examine the implications of the 

proposed acquisition for media pluralism, editorial independence, and democratic resilience in Serbia and 

the Western Balkans; 

●       Luxembourg authorities and relevant media regulators to apply heightened scrutiny to ownership, 

licensing, or approval procedures connected to the transaction 

●       and European democratic partners and media freedom organisations to publicly affirm that further 

erosion of independent media in Serbia would be incompatible with the democratic standards expected of 

EU candidate countries. 

 

We believe the coming days and weeks may prove decisive for the future of independent journalism in 

Serbia. 

At stake is not only the future of several media outlets, but the preservation of democratic accountability, 

pluralism, and public trust in a region whose stability remains of profound importance to Europe as a whole.  

 

Yours sincerely, 

 

1. Association of Online Media (AOM) 

2. Association of independent electronic media (ANEM) 

3. Independent Journalists' Association of Serbia 

4. Independent Journalists' Association of Vojvodina  

5. Foundation Fond B92 

6. Youth Initiative for Human Rights 

7. Transparency Serbia  

8. A11 Initiative 

9. European Movement in Serbia 

10. Helsinki committee for human rights in Serbia 

11. CRTA (Center for Research, Transparency and Accountability)  

12. Lawyers' Committee for Human Rights (YUCOM)  

13. Belgrade Centre for Security Policy 



 

 
 

 
 

 

Belgrade office | Terazije 14/5 | 11000 Belgrade, Serbia | Tel/Fax: + 381 11 4512787| office@yihr.org www.yihr.org  

14. KROKODIL Association 

15. Association Women for Peace 

16. Slavko Ćuruvija Foundation 

17. Civic Initiatives 

18. Centre for Contemporary Politics 

19. Belgrade Center for Human Rights 

20. Rainbow Ignite 

21. Autonomous Women's Center 

22. Renewables and Environmental Regulatory Institute – RERI  

23. BeFem 

24. FemPlatz 

25. Trag Foundation 

26. Activist Community Base - SviĆe 

27. Independent Women’s Center Dimitrovgrad 

 
 

 

 

  


