Od februara 2019. godine kada smo predstavili poslednji godišnji izveštaj, posmatrano striktno kalendarski, nije prošlo puno vremena. To je tek nešto više od 450 dana. Prema Jukomovom merenju, to je 21 štampana publikacija od kojih 9 vodiča u 39 000 primeraka, 419.405 građana do kojih je dopreo naš tekst „Šta znači uvođenje vanrednog stanja za ljude u Srbiji?“, pojačanje od 2 nova pravnika, koji su, zajedno sa ostatkom našeg pravnog tima pružili 995 pravnih saveta i informacija građanima.
Vanredno stanje je pomerilo prezentaciju našeg rada, ali ne i sam rad. Broj građana koji se na samom početku vanrednog stanja javio Jukomu pokazao je koliko su bitne nezavisne tačke poverenja, koje građani, u stanju uzbune, nalaze lako i brzo, tražeći od njih objašnjenja pravnih situacija.
Kao pionir i sinonim besplatnog pružaoca pravne pomoći, registrovali smo se za pružanje podrške i pomoći oktobra 2019. godine. O opravdanosti mesta u sistemu pružalaca govori i ovaj „vanredni“ godišnji izveštaj. U njemu se prikazuje podrška i pomoć koju je Jukom pružao tokom jedne godine van sistema Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći, potom tokom prvih 6 meseci funkcionisanja zakona, dok je posebno prikazana podrška u toku vanrednog stanja.
Tokom 2019. godine bili smo meta kroz napad na mogućnost specijalizovanog rada naših advokata. Borbu koju smo poveli protiv unutrašnjih pritisaka preselili smo na međunarodni nivo. Poverenje i podršku u borbi za pristup pravdi građanima Srbije pružile su nam najveće i najstarije advokatske komore u svetu i Evropi i pojasnile značaj postojanja advokata – branitelja ljudskih prava.
Oslanjajući se na standarde Saveta Evrope, kritikovali smo reforme krivičnog zakonodavstva. Tu bitku smo izgubili, jer su i nadležni državni zvaničnici rečima i delima javno nipodaštavali ulogu Saveta Evrope. Ovakav odnos kažnjen je prvim oštrijim majskim Izveštajem EU o napretku Republike Srbije, u čijem pisanju smo i ove godine dali značajan doprinos. Dvostruki standardi Srbije u odnosu na Savet Evrope pokazali su se donošenjem zakona koji će omogućiti istragu za slučajeve nestalih beba. Sastanci sa Odeljenjem za izvršenje, obraćanja Komitetu ministara, pomoć strazburških organizacija, prethodni rad sa Ministarstvom pravde, medijska kampanja i dugi razgovori sa roditeljima nestalih beba urodili su plodom. Pod pritiskom odluka Saveta Evrope, roditelja i javnosti, tik pred raspuštanje Narodne skupštine, kao rezultat početka izborne trke usvojen je unapređeni zakon.