U skladu sa objavljenom informacijom o početku javne rasprave za nekoliko važnih zakona, uključujući i nacrt Zakona o Pravosudnoj akademiji,[1] Radna grupa Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji za Poglavlje 23 upozorava javnost na ozbiljne proceduralne propuste u vezi sa procesom pripreme ovog nacrta. Ministarstvo pravde uputilo je Venecijanskoj komisiji nacrt Zakona o Pravosudnoj akademiji 12. septembra 2024. godine. Ovaj zakon je jedan od sedam pravosudnih zakona od suštinskog značaja za dalji razvoj pravosuđa u Srbiji, a pre svega za izgradnju stručnosti i osposobljenosti nosilaca pravosudnih funkcija.[2]
Nacrt Zakona je pripremljen u Ministarstvu pravde, a zatim predstavljen Radnoj grupi kojoj je dato da izradi nacrt u neprihvatljivo kratkom roku i odsustvu uključenosti svih zainteresovanih strana.[3] Tom prilikom su odbijeni predlozi pojedinih članova radne grupe da se razmotre osnove predloženih rešenja. U skladu sa tim, smatramo da nije bilo dovoljno prostora za razmatranje različitog pristupa od ponuđenog, koji je podrazumevao Akademiju kao jedinu tačku ulaska u pravosuđe, jer je, kako to navodi Ministarstvo pravde, to jedino u skladu sa instrukcijom datom od strane Evropske komisije u okviru ocene ispunjenosti prelaznih merila za Poglavlje 23. Napominjemo da isto nije precizirano našim formalnim prelaznim merilima, niti Akcionim planom za poglavlje 23.
Predstavnici strukovnih udruženja koji imaju neposredno iskustvo u oblasti pravosudne obuke, nisu bili pozvani da učestvuju u radu radne grupe.[4] Dodatno, predstavnici radne grupe NKEU za Poglavlje 23, koji imaju formalnu ulogu u pogledu praćenja napretka Srbije u oblasti pravosuđa, borbe protiv korupcije i osnovnih prava, nisu bili obavešteni o formiranju radne grupe, niti pozvani da budu posmatrači. Tek nakon intervencije NKEU i formalnog zahteva upućenog 31. jula 2024. godine, RG NKEU za Poglavlje 23 je odobren status posmatrača na sastanku zakazanom za 4, 5. i 6. septembar 2024. godine. Nekoliko članica uputilo je i hitne komentare na nacrt. Sam sastanak obeležilo je napuštanje radne grupe od strane Društva sudija Srbije i neprijatan tretman prema posmatračici RG NKEU za Poglavlje 23 iz CEPRIS-a, nakon što su obe organizacije izrazile protivljenje konceptualnom pristupu koji je zauzet u nacrtu Zakona. Sve ovo dovodi u pitanje kvalitet zakonodavnog procesa.
Podsećamo, Ustavnim zakonom za sprovođenje Akta o promeni Ustava Republike Srbije, propisano je da će se odredbe Zakona o pravosudnoj akademiji uskladiti u roku od dve godine od usvojenih izmena Ustava RS, odnosno do 9. februara 2024. godine. Budući da to nije učinjeno, opisana hitnost nije bila neophodna. Radna grupa NKEU za Poglavlje 23, poziva Ministarstvo pravde da preispita dosadašnje korake, razmotri komentare dostavljene od strane članica naše radne grupe, omogući inkluzivniji dijalog i osigura da se zakon pripremi u skladu sa standardima Saveta Evrope i potrebama srpskog pravosudnog sistema. Transparentnost i saradnja sa stručnim udruženjima i civilnim društvom ključni su za uspešan proces reformi u pravosuđu.
[1] Od 1. oktobra do 1. novembra 2024. godine održaće se javne rasprave o sledećim zakonima: Krivični zakonik, Zakonik o krivičnom postupku, Zakon o Pravosudnoj akademiji, Zakona o izmenama Zakona o sudijama, Zakona o izmenama Zakona o javnom tužilaštvu.
[2] U februaru 2023. godine usklađeno je sa Ustavnim amandmanima pet zakona, a odredbe Zakona o Pravosudnoj akademiji i Zakona o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava je trebalo uskladiti do februara 2024. godine.
[3] Radna grupa formirana 25. jula 2024., a inicijalni sastanak održan je 1. avgusta 2024. godine. Budući da je reč o letnjem periodu i veoma kratkom roku nije bilo prostora da se razmotre razlozi donošenja novog zakona, svrhe obuke, kao ni njenih mogućih modaliteta u odnosu na pravnu tradiciju Srbije, dosadašnja iskustva u funkcionisanju Pravosudne akademije i realne mogućnosti Srbije. Odluka da se zakon donese u izuzetno kratkom roku, sa ciljem da nacrt bude usvojen do 10. septembra 2024. godine, dovela je do situacije u kojoj nije bilo dovoljno vremena za temeljnu raspravu o ključnim pitanjima, niti podrobnu analizu dosadašnjeg funkcionisanja institucije.
[4] Na primer Alumni klub Pravosudne akademije i Asocijacija sudijskih pomoćnika (ASP je dozvoljen status posmatrača nakon sastanka u Ministarstvu pravde 3. septembra).