Povodom drugog nacrta revidiranog Akcionog plana za Poglavlje 23 Čedomir Backović, pomoćnik ministra pravde, istakao je da je veoma važno zajednički i podrobno raditi na usavršavanju ovog dokumenta od strateške važnosti i da su konstruktivni komentari članica radne grupe Nacionalnog konventa potrebni i poželjni. Dodao je da su ovi sastanci dokaz partnerstva i kvalitetne saradnje Ministarstva pravde i NKEU, te da je i sadašnji tekst revidiranog Akcionog plana rezultat konkretne saradnje i razmene mišljenja.
Jugoslav Milačić, član Pregovaračkog tima i zamenik ministra za evropske integracije, naglasio je da je dobro da se procesi revizije Akcionog plana za Poglavlje 23 i Akcionog plana za Poglavlje 24 istovremeno privode kraju. Poglavlje 23 je ipak malo teže pratiti jer je uključeno preko 50 odgovornih aktera u implementaciju. Podsetio je da za razliku od zemalja u regionu Srbija objavljuje i polugodišnje izveštaje, tzv. non-paper koji je nedavno postavljen na internet stranicu Ministarstva za evropske integracije.
Vladimir Vukićević, predstavnik Ministarstva pravde, naglasio je da su u procesu usklađivanja verzije koja je dostavljena članovima radne grupe sa komentarima Evropske komisije učestvovalo 54 institucije i da je to bio veoma detaljan postupak. Struktura dokumenta je izmenjena tako da Akcioni plan sada sadrži 9 potpoglavlja u delu koji se odnosi na Osnovna prava i to:
- zabrana torture, nehumanog ili ponižavajućeg tretmana i kažnjavanja (koje uključuje i aktivnosti koje se odnose na reformu zatvorskog sistema);
- položaj zaštitnika građana, pokrajinskog ombudsmana i zaštitnika građana jedinice lokalne samouprave;
- sloboda izražavanja i sloboda i pluralizam medija;
- načelo nediskriminacije i položaj društveno ranjivih grupa;
- procesne garancije;
- položaj nacionalnih manjina (koje uključuje aktivnosti koje se odnose i na slobodu
- položaj izbeglica i interno raseljenih lica
- mere protiv rasizma i ksenofobije
- zaštita podataka o ličnosti
Dodao je da su aktivnosti sada jasnije povezane sa prelaznim merilima, finansijska sredstva naglašena u delovima gde je podatak pribavljen, a indikatori prilagođeni komentarima.
Jovana Spremo otvorila je radni deo sednice složivši se da je dokument bolje organizovan i da se kroz manji broj potpoglavlja u kojima su logično grupisana prelazna merila, omogućava lakše praćenje samih aktivnosti. Podsetila je na osnovne zamerke Evropske komisije koje su se odnosile na potrebu sinergije i usklađivanja aktivnosti iz AP 23 i AP 24, te neophodnost uobličavanja aktivnosti da odgovaraju prelaznim merilima i nedostatak budžetske procene. Naglasila je i da je Komisija striktno potvrdila da odsustvo komentara na brisane aktivnosti iz važećeg Akcionog plana ne predstavlja potvrdu da je aktivnost uspešno završena. Pored potrebe za realističnijim rokovima i unapređenjem indikatora insistira se, a što su članice RG NKEU 23 istakle i u prethodnom ciklusu komentarisanja, da je za aktivnosti koje podrazumevaju usvajanje strategija i akcionih planova neophodna i procena uticaja, posebno kod stateških dokumenata koji su istekli.
Godišnji izveštaj Evropske komisije, kao i nedavno objavljen polugodišnji izveštaj o stanju vladavine prava ističu slobodu medija i položaj nezavisnih institucija kao delove u kojima je napravljeno najmanje napretka. Iz istog razloga sednica je otpočela komentarima na delove Akcionog plana koji se odnose na merila za ove oblasti, nastavljajući se po konkretnim potpoglavljima.