“Poštovani, ne ispunjavate uslove za dobijanje novčane pomoći jer Vaši podaci nisu usklađeni sa podacima koje je u registar dostavio MUP”: to je poruka koju su dobili brojni građani koji su ostali uskraćeni za svojih 30 evra državne pomoći u novčaniku. Tim povodom Nova.rs se obraćala institucijama – Ministarstvu finansija i MUP-u, ali, kao i mnogo puta do sada, odgovor je ćutanje ili prebacivanje loptice sa terena na teren.
Ministarsvo finansija smo pitali – koji su to uslovi koje nisu ispunili građani Srbije koji su odbijeni za državnu pomoć od 60 evra, u čemu je problem. Usmeno smo upućeni na MUP, pošto je reč o nepoklapanju podataka koji su u njihovoj ingerenciji.
Iz MUP-a nam već teći dan ne stiže odgovor. Nastavili smo, pa smo Ministarsvo finansija ponovo pitali koliko ljudi im je prijavilo problem i uputilo žalbu. Opet ćutanje.
Država ne odgovara, pa smo odgovor potražili od Katarine Golubović advokatice i Predsednicu Yucom.
„Sa pravničke strane bi u ovom slučaju mogla da dođe žalba. Vi možete da se žalite prvostepenom organu, koji obrađuje zahtev, a to bi trebalo da bude Ministarstvo finansija. U žalbi iznosite da ste vi, u skladu sa određenim propisom poslali zahtev i da imate dokaze da ispunjavate uslove – imate prebivalište u Srbiji, punoletni ste… Na osnovu toga tražite da vam se usvoji taj zahtev. Ne može da bude puj-pike ne važi, jer se ovde radi o pravnoj državi. Radi se o tome da je ovo upravni postipak koji je automatizovan, a zahtev je najverovatnije odbijen zato što je sistem zakazao“, kaže Golubović i dodaje da postoje primeri ljudi koji su se za neke slične zahteve ranije neometano prijavljivali.
Napominje da postoje načini da vi dokažete da ispunjavate uslove, samo što je potrebno da uložite još jedan korak.
„U suštini, to možemo da gledamo u sklopu zakona i opštem upravnom postupku, a rokovi bi tu trebalo da traju do 60 dana“ navodi naša sagovornica.
„Ono što može da uradi eUprava, ili ko god je kreirao ovakvu vrstu prijave, je da omogući građanima da istim putem, elektronski, podnesu žalbu i da naprave uputstvo kako se to radi. Trebalo bi javno pozvati građane da se obrate ukoliko imaju pritužbe, kao što su javno pozvani da se prijave. To bi se smatralo dobrom upravom. Od države se očekuje da svoju grešku prizna i ispravi je na isti onaj način na koji je postavila sistem prijavljivanja“, predlaže ova doktorka prava.
Napominje i da bi u slučaju kada je sistem, po svemu sudeći, zakazao, sve trebalo da prođe ljudsku proveru.